Heb je een goed zicht op hoe jouw jeugdbeweging communiceert met ouders? Laat je door deze tips inspireren om het nog beter te doen!
Tips voor je actieplan
1. Praktische info doorgeven
Geen enkel communicatiekanaal is onfeilbaar, dus je bent het liefst op elke situatie voorbereid. Je optimaliseert je communicatie wel gemakkelijk door je boodschap via zo veel mogelijk kanalen te herhalen. Niet alleen via Facebook dus, maar ook via website, sms, briefjes, mondeling na de activiteit, enzoverder.
Verstuur je belangrijke informatie die echt niemand mag missen? Gebruik dan directe kanalen zoals sms, Facebook Messenger, of Whatsapp. Veel ontvangers krijgen meldingen als ze via die kanalen een bericht krijgen. Daardoor is de kans kleiner dat ze iets missen dan bijvoorbeeld bij Facebook, Instagram of een website.
Laat duidelijk weten welke kanalen je gebruikt om praktische info door te geven en hou je er aan. Je kan bijvoorbeeld meedelen dat belangrijke mededelingen altijd via Facebook Messenger verstuurd worden. Zo hou je het overzichtelijk voor je publiek.
2. Reclame maken
Om reclame te maken is er maar één regel: wees creatief! Probeer het bij elk evenement eens een tikkeltje anders te doen dan hoe je het gewend bent: start een advertentiecampagne op sociale media, zet een grote sjoring op een zichtbare plaats, organiseer een wedstrijdje, er zijn geen grenzen. In de reclamewereld staat gek gelijk aan geniaal!
Bereid je communicatieplan tot in de puntjes voor. 4 dingen om over te brainstormen:
- Denk na over een originele lancering van je evenement.
- Maximaliseer jouw bereik. Probeer net na de lancering zo veel mogelijk verschillende kanalen in te zetten. Schakel ook medeleiding, leden en ouders in om mee reclame te maken.
- Overtuig nu de twijfelaars! Kort voor het evenement hoef je niet meer voor het grootste bereik te gaan. Zet je evenement op een aantrekkelijke manier in de kijker, toon beelden achter de schermen, pak uit met leuke details.
- Denk ook op voorhand na over je aftermovie en hoe en waar je foto's deelt. Zo moet je geen keuzes meer maken als je evenement al bezig is.
3. Kampcommunicatie
Laat ouders op voorhand weten hoe jullie tijdens het kamp communiceren.
Krijg je tijdens het kamp toch telefoon van ouders? Vertel hoe het gaat met hun kind en herinner hen aan hoe je over het kamp communiceert en waarom je dat zo verkiest.
4. Omgaan met negatieve reacties
Laat negatieve reacties online nooit onbeantwoord. Probeer de discussie wel altijd uit de publieke sfeer te halen. Reageer online beleefd dat je het liever via een privébericht, telefoon of fysiek uitpraat.
5. Communiceren met gescheiden ouders
Kies altijd voor de veiligste oplossing. Het is bovendien niet jouw taak te bemiddelen tussen ouders. Check ook de infobrochure van Scouts en Gidsen Vlaanderen en Chirojeugd Vlaanderen over hoe je goed met ouders omgaat.
6. Imago en branding
Sociale media zijn ideaal om met sfeerbeelden je jeugdbeweging op een leuke manier in de kijker te zetten. Maak een videoverslag zoals van Scouts Sint -Kristoffel of laat de leden eens je Instagram overnemen. Ook hier is creativiteit de regel.
Download de situaties
- Praktische info doorgeven
- Reclame maken
- Kampcommunicatie
- Omgaan met negatieve reacties
- Imago en branding
- Communiceren met gescheiden ouders
Download het werkblad voor de evaluatie en het actieplan. Aan de slag!
Aan de slag! Zo begin je aan de web-methodiek